Hjertedebat.dk

Glemt kodeord?

Medicin og bivirkninger Bivirkninger efter blodprop.

  • Muttiblue

    07. jul. 2009 kl. 08:57 Af Muttiblue (Patient)

    Jeg vil med dette indlæg utrolig gerne have at vide, hvad du evt. har af bivirkninger efter din blodprop som evt. er pga din medicin.

    Jeg læser bogen: " Du har rørt ved mit hjerte" hvor Hjertelægen Göster Pettersson skriver at det er gift vi får ind, når vi får medicin. Men hvem tør lige sige nej?

    Jeg selv har dagligt muskelsmerteri min venstre arm og prikken, stikken under mit venstre bryst... Jeg har alle alarmklokker fremme. Er tjekket og alt ser normalt ud, så hvilken pille der lige giver mig disse symptomer er jeg ikke helt klar over.

    Får jeg for meget af dem, så tager jeg en rask gåtur for at se om det går væk og det gør det faktisk, men når man er tæske træt en dag, er det ikke lige en rask gåtur man ønsker..

    Jeg har ikke sovet igennem siden blodproppen... Så når jeg på et tidspunkt slipper for både plavis og måske simvastatin så håber jeg på en mere normal hverdag/liv.

    Glæder mig til at læse om evt. dine bivirkninger.

  • md

    07. jul. 2009 kl. 10:26 Af md (Patient)

    Hej Muttiblue,
    Jeg er på plavix (forhåbentligt slut i aug.), hjetemagnyl, crestor, corodil, selosok, metformin (sukkersyge).
    Jeg fik en lille blodprop i juni 08 med efterfølgende stent og har ikke flere forsnævringer jf. Odense Sygehus, og skulle som dig få det meget bedre end før.
    Det kan da godt være det er rigtigt rent fysisk, men jeg skal da lige love for at jeg stadig får en ordentilg røvfuld psykisk ind imellem.

    Heldigvis bliver der længere imellem de dårlige perioder, hvor kroppen signalerer at jeg kan krepere hvert øjeblik det skal være. Og ja jeg vælger at tro det er psyken der spiller mig et puds, da jeg ligesom dig har særdeles "smukke" tal, lever strikt efter alskens anbefalinger mht. mad og motion.

    Når jeg får det dårligt er det også med trykken, stikken, prikken i brystregionen og ondt oppe ved halsen og ørerne, akkurat som da jeg blev indlagt.
    Af bivirkninger kan jeg nævne kolde fingre, store mængder tarmluft og før da jeg fik simvastatin vildt ondt i musklerne ved fysisk aktivitet.

    Når jeg har det skidt tvinger jeg mig selv ud og motionere (jeg motionerer hver dag), netop for at give mig selv troen på at hjertet ikke står af, og det hjælper altså mig. Hvad der sætter de dumme tanker i gang ved jeg desværre ikke, men jeg håber at det kommer længere og længere i baggrunden, da det ikke kun påvirker mig, men også familien som så igen påvirker negativt.

    Så ja, ind imellem er det sgu træls.

  • Muttiblue

    07. jul. 2009 kl. 11:04 Af Muttiblue (Patient)

    Ja jeg glemte at skrive, hvilke piller jeg får.

    Projekt medicin, selo-zok, hjertemagnul, plavix og simvastatin.

    Ja, jeg tror, at foruden vores bivirkninger pga piller er der en del af psyken der spiller ind. Jeg har altid tidligere været psykisk stærk, men må indrømme at det er jeg ikke i dag.

    Nogle af mine venner kan ikke forstå at jeg ikke kan være med i front som tidligere. De fatter ikke, at jeg er træt. For jeg burde jo være helt rask og dermed i fuld vigør. Har fortalt dem at de skulle prøve en stor rygoperation og en efterfølgende blodprop for så at se om de kan være med på vognen i fuld vigør.

    Jeg er så de sidste par mdr. begyndt med hedeture.. Men der er jeg lidt i tvivl for er det piller eller er det evt. fordi jeg er ved at være i overgangsalderen?

  • Merete

    07. jul. 2009 kl. 11:51 Af Merete (Patient)

    Hej begge to.
    Jeg kan kun være 100% enige med jeg begge, og dele både symptomer og psyken med jer begge.
    Jeg får Selo-Zok, Hjertemagnyl Plavix, Simvastatin og 2 piller for forhøjet blodtryk.
    Før min blodprop i dec 2008, havde jeg ikke nogen af det gener jeg i dag har. Føler også, at jeg efter dec. 2008, har fået det "dårligere", forstået på den måde, at jeg ikke tidligere har haft så mange symptomer, og en psyke der sommetider er på 0-punktet.
    Psyken er først kommet efter min sidste indlæggelse i maj 09 (kan læses om under "Min historie", og før da altid fået at vide, at jeg var en stærk kvinde. Det er jeg måske stadig, men på nogle andre områder.
    Det med hedeturene kan være overgangsalderen, men være forsigtig med evt medicinering. Jeg har de sidste 8 år været i overgangsalderen, og har kun haft problemer med hedeture. Den medicin jeg herfor, har jeg måtte opgive, da den ikke gik i spænd med hjertemedicinen. Men prøv dig frem, måske det lykkes for dig.

  • Muttiblue

    08. jul. 2009 kl. 01:16 Af Muttiblue (Patient)

    Merete.

    Jeg har ikke planer om at få noget, hvis jeg skulle være i overgangsalderen. Når jeg kan klare disse piller pga blodproppen, tror jeg på at jeg kan undvære andre piller, men skal da have dig i tankerne, hvis det skulle vise sig at jeg ikke kan leve uden.

    Psyken tror jeg også på spiller en utrolig stor rolle for os alle. Dog siges der, at vi ikke reagere ens på psyken så derfor tror jeg lidt mere på at det er vores piller som giver disse "bivirkninger" i arme, bryst o.lign.

  • BHP51

    08. jul. 2009 kl. 09:32 Af BHP51 (Patient)

    Hej alle
    Jeg tror at psyken betyder utroligt meget men selvfølgelig reagere vi nok alle forskelligt på medicinen. Jeg har efterfølgende haft det psykisk dårligt af flere årsager.
    Jeg får hjertemagnyl, selo-zok, plavix og simvastin. Syntes egentlig ikke jeg har de store bivirkninger med selve medicinen.
    Men psykisk er der sket meget især efter at jeg gik hen og fik blodprop nr 2. i juli 2008. Da jeg fik den første i 2003 var det et stort chok - men da jeg efterfølgende efterlevede alle formaninger med rygestop, sund kost og endnu mere motion, regnede jeg bestemt ikke med at det skulle ske for mig igen 5 år efter. Så hvad nu kommer der også en nr. 3 ?
    Det er det der sidder og lurer inde i en hele tiden. Den morgen i juli 2008 hvor jeg valgte at ringe 112 istedet for at gå på arbejde efter endt ferie og det viste sig at være en blodprop i hjertet sker der samtidig det at min datter som er højgravid og er gået 14 dage over tiden går med veer og er i fødsel om aftenen/natten som ender med et dramatisk katastrofe kejsersnit p.g.a. en bristet livmoder som opdages for sent så Oliver på 4650 gr. og 56 cm har mangler ilt i ca. ½ time bliver overflyttet til Rigshospitalet men overlever ikke.
    Vi ved først noget om hinandens skæbne dagen derpå da min mand må overbringe mig den sørgelige besked og min svigersøn må fortælle min datter at jeg ligger på hospitalet med en blodprop. Men gudskelov har vi ikke på forhånden vidst noget der kunne påvirke hinandens skæbne. Jeg blev 2 dage efter blodproppen
    transporteret med hjerteovervågning til Rigshospitalet for at se min datter og barnebarnet. En uge efter blodproppen blev jeg behandlet på Gentofte og kunne komme hjem 2 dage før begravelsen af lille Oliver.
    Så jeg har haft det ganske forfærdeligt i flere perioder i løbet at det år der snart er gået. Så hvad er piller og evt. bivirkning eller simpelthen psykisk reeaktion på alt det der er sket.
    Kan da tit have en fornemmelse på om - er der nu noget på vej svimmelhed, koldsved og prikken. Måtte en aften i maj måned bede min mand ringe 112 med de ovennævnte symptomer, men en overnatning på hospitalet og diverse blodprøver og EKG viste intet. Falsk alarm - gudskelov.

    Nu har jeg noget nyt at se frem til og glæde mig til.
    Min datter er gravid igen med termin juleaften men vil få foretaget kejsersnit 2-3 uger før fordi hun ikke må få veer.
    Det skal og må bare gå godt denne gang.
    Så jeg vil bare ikke have flere blodpropper - jeg vil opleve mine børnebørn, jeg har også barnebarn på 10 år og bonus barnebarn på 5.

    Men det er ikke sjovt at man har frygten siddende lurende inde i en i imellem.
    Den er der jo ikke hele tiden men nogle gange er tanken der om ?

    Vågner jeg nu imorgen ?
    Sker der noget når jeg kører i bilen ?
    Tænk hvis der sker noget når jeg cykler ?
    Eller når jeg foretager mig noget med mit barnebarn på 10 år,
    tænk hvis jeg falder om når jeg har hende med i byen osv. ?

    Jeg deler nok dette med mange.

    Hilsen
    BHP51






  • BHP51

    08. jul. 2009 kl. 10:07 Af BHP51 (Patient)

    Det blev jo en lang historie fra mig, sådan er det når man ivrig og er kommet igang.
    Måske noget istedet skulle have stået under min historie eller
    som indlæg i livet efter blodproppen. Der er bare så mange ting som hænger sammen. Hvorfor, har jeg det dårligt ? og er det fordi ?
    eller er det osv.
    Føler iøvrigt også at træthed er blevet værre efter min 2 blodprop,
    kræver mere nattesøvn end før.
    BHP512

  • ellermann

    13. jul. 2009 kl. 09:04 Af ellermann (Patient)

    Jeg tror jeg igennem jeres debat er kommet lidt længere i forståelsen af mit problem,som er, en sær fornemmelse af sammensnøring i halsen, - det meste af dagen,- fik blodprop i kranspulsåren februar 2009 og igen i juni 2009 (ballong og stent).

    Nul7

  • jaanic3

    13. jul. 2009 kl. 22:19 Af jaanic3 (Patient)

    Hej
    Jeg gik omkuld på arbejde kom på hosp.d.20 aug.2004 lå 14 dage 2 sprøjter hver dag i maven med blodfortyndende medicin overført til andet hosp. skulle have ballonudvidelse men fik at vide det var by-pass i stedet for fik en 4 dobbelt by-pass 8. sept får Corodil -simvastatin -Zelo sokk - hjerte magnyl er med i forsøg og får Niacin for at omdanne dårlige fedtsyrer til de gode fingrene prikker og bliver hurtigt kolde tænder bliver lige som glas og knækker selv om det kun er kartoffelmos jeg fik det er nu blevet til 7 følelsesløs øverst i brystkasse det er noget med nervespidser små problemer med venstre ben hvor der er taget blodårer
    Passer mit arbejde på skift dag / aften på fuld tid Ved ikke om medicin er skyld i nogen af bivirkninger eller om det er kroppens reaktion efter indgrebet

    Hilsen Jaanic3

  • Bedste

    03. sep. 2009 kl. 14:26 Af Bedste (Patient)

    Hej Muttiblue og I andre

    Jeg er holdt op med at tage min medicin: selo-zok, plavix og simvastin, hjertemagnylen tager jeg stadig.
    Der var gået godt et år efter ballongudvidelsen, og jeg skulle starte på erhvervspraktik for at finde ud af, hvor meget, jeg kunne klare.
    Havde fundet et praktiksted og glædede mig, men nogle dage, inden jeg skulle starte, væltede læsset igen for mig, pga. fatale økonomiske følger efter krisen, og min læge holdt hånden over mig og foreslog en forlængelse af min sygedagpengeperiode på 3-4 måneder.
    Jobcenteret blev mopsede og vurderede, at jeg kunne påtage mig fuldtids arbejde straks, og nægtede mig sygedagpengene, jeg kunne søge bistandshjælp.
    Jeg fandt min situation ret ulidelig, for når jeg tager min mecicin, er jeg åbenbart ikke kun påvirket fysisk, men i særdeleshed psykisk , og slet ikke stærk nok til at arbejdsløs (jeg havde et pædagogvikariat, da jeg fik min blodprop) og jeg kan ikke vide, om jeg bliver i stand til at arbejde.
    Jeg besluttede så at stoppe med medicinen, for nu ville jeg mærke mig selv igen.
    Det er vel 6 - 7 uger siden nu, og jeg har ikke fortrudt et øjeblik. Jeg har fået det meget bedre på alle måder. Mit blodtryk er steget lidt, men er stadig indenfor normalområdet, og mine kolesterolstal er sikkert for høje, - men jeg er lige glad.
    Jeg vil hellere leve et liv uden bivirkninger og risikere at dø af en blodprop på et tidspunkt, end leve som en jaget , der mistænkes for ikke at ville bestille noget, en jaget, som dårligt kan huske, hvordan det er at være uden bivirkninger, og som har mistet selvtilliden, fordi jeg ikke kan mærke mig selv eller regne med min hukommelse eller reaktioner.
    Problematisk lige nu er det så bare, at jobkontoret forlanger, at jeg skal følge lægens råd om medicinering, for at medvirke til min heling, - ellers mister jeg retten til sygedagpenge.
    Jeg bliver slået skiftevis på venstre og højre kind, og det er hårdt og uværdigt, men jeg har valgt selv. Jeg har taget ansvaret for mig selv, og nu må jeg finde en læge, som vil holde med mig i, at jeg har bedst af ingen medicin at indtage.

    Jeg er holdt op med at ryge, spiser sundt og motionerer 1½ - 3 timer dagligt på hverdagene. I Aalborg har vi gratis motion for hjerte og kræftpatienter, ret fantastisk at opleve, hvor meget vi kan og den glæde vi alle kommer i kontakt med og deler med hinanden.

    Hilsen Bedste

  • Muttiblue

    04. sep. 2009 kl. 14:58 Af Muttiblue (Patient)

    Bedste.

    Utroligt at du tør holde op med pillerne.... Men jeg kan sagtens forstå dig. Det er et helvede at have alle disse symptpmer.... Nu går jeg og døjer med maven,hvor jeg skal til en del undersøgelser for at se om det er mavesår eller om det er mine piller som har lavet "lort" i den...
    Jeg slap for Plavix i sidste uge, men skal jo nok vente noget endnu for at se resultater.

    Fedt at I har en by,hvor der er gratis motion.

  • Merete

    04. sep. 2009 kl. 16:31 Af Merete (Patient)

    Hej Bedste

    Jeg skal ærlig indrømme, at jeg ikke synes særlig godt om din beslutning. Det er utroligt modigt af dig, men spiller du ikke hasard med dit liv.
    Jeg har også bivirkninger fra mine piller, men i øjeblikket holder jeg pause med Simvastatinen, og det var absolut den værste af dem alle.
    Men jeg kunne ikke drømme om bare at stoppe med mine piller, det har jeg godt nok livet for kært til.
    Men beslutningen er din egen, og du skal lytte til din mavefornemmelse.
    Håber liver bliver langt for dig, uanset piller eller ej ;-)

    God weekend
    Merete

  • Nette

    07. sep. 2009 kl. 00:33 Af Nette (Patient)

    Kære Bedste !
    Jeg bliver også lidt bekymret for dig. Det er dejligt at du føler du har fået det bedre, men det lyder som om du har taget dit valg, fordi du ikke magtede at arbejde, pga. bivirkninger. Og nu vil "man" igen tvinge dig til noget mod din vilje... Jeg syntes du skal finde en læge du har tillid til, eller bede om en henvisning til hjertemedicinerne, for at få snakket om dit valg. Det er vigtigt at det er et bevidst valg, og at du kender risikoen der af. Det kan ikke være rigtigt du skal vælge behandling fra, af anden årsag, end at det er det der er bedst for dig..
    Mange tanker Nette

  • Muttiblue

    02. nov. 2009 kl. 08:09 Af Muttiblue (Patient)

    Jeg var lige inde og vende på Gentofte da jeg havde alt for mange bi-virkninger. Jeg fik taget plavixpillen væk og jeg kan godt love at mange af bi-virkningerne forsvandt. Desværre er alle ikke væk. Jeg har desværre fået en dårlig mave pga pillerne....

    Men glæd dig til den dag du slipper for plavix.

  • Merete

    02. nov. 2009 kl. 19:14 Af Merete (Patient)

    Hej Lissie
    Kan du ikke fortælle hvad det er for bivirkninger du har haft med plavix-pillen. Jeg kan desværre først slippe pillen til maj næste år, da der så er gået et år fra jeg sidst fik lagt en stent op.
    Jeg tror ikke jeg umiddelbart har bivirkninger, men kan sommetider have mavekneb. Disse kan til forveksling godt ligne de smerter jeg havde forud for min blodprop, så sommetider kan jeg godt blive lidt nervøs.
    Er glad på dine vejne, det må være en lykkens dag at få lov til at slippe for - bare noget - den medicin vi hjertepatienter tager.
    Knus
    Merete

  • Muttiblue

    04. nov. 2009 kl. 20:09 Af Muttiblue (Patient)

    Merete.

    Jeg havde i et år tynd mave, hver dag... Ondt i mine mave. Utrolig ømme muskler... Utrolgi træt.... Mere øm i min venstre arm og hals..

    Ja det der er skrækkeligt, er, at nogle af de symptomer man har med pillerne også kan være symptomer på nye hjerteproblemer... Det kan også gøre mig urolig af og til...

    Alt i alt vil jeg sige, at jeg havde det meget bedre indtil den dag jeg fik blodproppen og alle de piller.. Håber jeg en dag kan vende tilbage til det liv igen.... Jeg har endnu ikke prøvet at være i byen, da jeg er færdig kl. 22 om aften efter arbejdet og hjemmets normale gøremål.

  • Merete

    04. nov. 2009 kl. 22:01 Af Merete (Patient)

    Hej Lissie
    Jeg har også lidt tynd mave, og en del luft i maven. Jeg har som sådan ikke ømme muskler, men har somme tider udefinerlige smerter i venstre skulderled og arm. Træt er jeg også mere end før blodproppen. Her den anden dag var jeg i biffen, og tænk jeg faldt i søvn. Det var bare så flovt, og det var bestemt ikke noget jeg gjorde før i tiden.... Altså faldt i søvn i biffen.
    Glæder mig også vanvitig meget til at jeg kan slippe nogle flere af mine piller, det bliver en dag der skal fejres med en hel masse rødvin ;-)
    Knus
    Merete

  • Muttiblue

    05. nov. 2009 kl. 08:19 Af Muttiblue (Patient)

    Hej Merete....

    Nu du skriver at du faldt i søvn i biffen, kom jeg i tanke om, at jeg havde jo utrolig svært ved at sove da jeg fik plavix og simvasten..... I dag sover jeg faktisk lige når jeg lægger hoved på puden.. dog ikke hvis jeg har for meget på 1. sal... Jeg kan jo af og til tit få den hjerne der siger, hvorfor lige mig.... kommer der en mere?

    Jeg havde ligeså utrolig hedeture om dagen og var ofte drivvåd af sved når jeg vågnede om natten... Men i dag er jeg måske vågen max 2 gange om natten, hvor med pillerne var næsten hver 2. time...

    Om trætheden er pillerne vi får eller om det er psyken som kører os træt eller de ar vi har på hjertet, aner jeg ikke... Men jeg ved at den energi jeg havde før, den har jeg ikke mere.

    Jeg har jo aldrig drukket vin, så jeg er i lære som vindrikker... Tvinger 2 glas i mig om ugen, når jeg spiser med mine naboer.... Kan ikke lide det, men fået at vide at det skulle være så sundt....

  • Merete

    05. nov. 2009 kl. 18:24 Af Merete (Patient)

    Hej Lissie
    Jeg har læst mig til, at man kan blive træt af plavix, men ingen tvivl om at man bliver træt af hjertemedicien i al almindelighed.
    Med hensyn til at du ikke kunne sove, det er jeg næsten sikker på er simvastatinen. Jeg havde i starten utrolig svært ved at falde i søvn om aftenen, også selv om hjernen indimellem holdt ferie. Læste og talte med andre hjertepatienter som også havde haft det problem. På hospitalet får man jo at vide, at pillen skal tages - helst når man ligger i sengen - da den så virker bedst. De´fleste af dem jeg talte med, prøvede så at tage pillen ifm aftensmaden, og så forsvandt søvnproblemerne.
    Jeg gjorde fluks det samme, og ved gud det hjalp. Nu kunne jeg lige pludselig falde i søvn inden jeg begyndte at spekulere over, hvornår jeg skulle blive hjertesyg igen.
    Jeg har heller ikke samme energi som før blodproppen, men jeg forsøger at være aktiv som før, og indimellem lykkes det.
    Det ville være rigtig godt for dig at lære at drikke rødvin, det skulle være rigtig godt for blodet, da det bliver fortyndet. 2 glas til aftensmaden hver dag, det skulle være sundt.
    Så jeg håber da at du kommer til at kunne li' det, for det smager skide godt ;-)
    God aften, Merete

  • Lise

    12. aug. 2011 kl. 12:36 Af Lise

    Efter 2 blodpropper i Hjernen, skulle jeg have Plavix og simvastatin.
    Det bevirkede at jeg blev utrolig træt og fik smerter i ben og arme. Desuden fik jeg hududslæt overalt på kroppen ( hvide pletter ), halsbrand og dårlig ånde.
    Nu er et år efter sidste blodprop , har jeg valgt at stoppe med Plavix og tager i stedet hjertemagnyl, Det er gået godt i 14 dage. Ingen smerter og jeg er ikke mere træt. Jeg er dog nervøs ved at være stoppet, så jeg har tænkt mig at bede min læge finde nogle andre piller til mig.

  • solle

    30. dec. 2011 kl. 20:01 Af solle (Patient)

    Hej

    Blev indlagt med en blodprop i hjertet og fik en stent i. Fik at vide, at jeg kun havde 30 procent hjertekapacitet tilbage. Undrer mig over, hvor lægen blev af , fik aldrig talt med en læge under opholdene på sygehusene. Der findes åbenbart kun sygeplejersker og rengøringspersonale på sygehusene.
    Jeg skal vente til marts måned selvom jeg blev indlagt og udskrevet i oktober måned. Derefter måtte jeg selv ringe og hører om de havde fået journalerne fra det ene hospital til det andet, da jeg ikke hørte noget.
    Det er det man kalder det danske sundhedsvæsen, som jeg ikke giver en skid for. Så kommer man højst til at tale med en sygeplejerske igen.

  • Asger

    13. mar. 2012 kl. 16:58 Af Asger

    Kære brugere!

    Fik en blodprop i October, dog uden før efter 2 uger at reg. den som sådan.
    Jeg fik ligesom et slag i ryggen, med opkastninger og ildebefindende samme dag. Efter 2 dage gik det over og først efter en 10 dage med let
    feber blev der på hospit.med ekg og ultralydsscanning, konstateret
    nedsta pumpekraft på en 40%. Efter indlæggelse i en uge er jeg siden blevet medicineret med betablokker, corodil, plavix samt statin og hjertemagnyl.
    Jeg har haft problem med simvastatin og tager istedet nu et naurprodukt
    Policsanol, som ingen bivirkninger har. Virkningen af dette kræver dog nærmere undersøgelse.
    Nu har jeg et par dage haft krampe i højre underarm og undrer mig om det kan være øget dosis af Corodil fra 3 til 4 tabl. a 2,5mg?
    Vil gerne høre Jeres indtryk af denne bivirkning??
    På forhånd tak.

  • Peter

    17. jun. 2012 kl. 10:35 Af Peter

    Hej allesammen.
    Jeg er 69 år,aldrig fejlet noget,men da jeg kom hjem fra ferie,fik vores venner mig til at få det store eftersyn hos vores læge.Det forskrækkede mig lidt med resultatet,da det viste sig at jeg havde hjerteflimmer,og skulle til ekg.tjek på Svendborg sygehus. Jeg fik omgående MAREVAN blodfortyndende tabletter.3 uger efter fik jeg,som et lyn fra en klar himmel,en sovende fornemmelse med soven og prikken i højre side af hele kroppen.Efter 1 1/2 time havde jeg været gennem ht skanning og igang med behandling på Odense sygehus OUH. P.g.a.hurtigheden med behandlingen ,er jeg sluppet vældig godt fra efterveer.Ingen lammelser,men en højre side som sover konstant men heldigvis ingen prikken.Det jeg har tilbage (heldigvis ingen psykiske)er et højre ben fra lysken og nedefter som sover konstant meget kraftig.Fra over knæet 8 cm og ned til knæet er det som om et bælte er snøret meget stramt.Det samme fra under knæet og 10 cm ned ,over anklen 5 cm op,og under svangen ca 10 cm. Alle disse steder er det meget smertefuldt ,speciel når jrg går.Jeg har heldigvis bevaret førligheden.
    Er der nogen som har oplevet det samme som mig med benene,og kan nogen fortælle mig om det muligvis vil forsvinde med tiden,for ingen har
    kunnet fortælle mig noget.
    Hilsen Peter.

  • PeterL

    16. aug. 2012 kl. 13:35 Af PeterL (Patient)

    Har selv haft en blodprop i hjertet for 14 måneder siden, efterfølgende triple bypass.

    Kan kun foreslå at du kommer af med både simvastatin og zelo-zok - den ene fik jeg ondt i benene af, den anden gjorde at jeg kunne sove altid - har skiftet det ud med Ezotrol og en halv-pille erstatning til selo-sok og det betyder at begge "bi-virkninger" er væk.

    er måske heldig at have en god læge som ikke skal overbevises eller som insisterer, eller måske bare har forstået at det er MIT helbred og mit ve og vel det drejer sig om.

  • Steen

    03. okt. 2012 kl. 08:34 Af Steen

    Steen min mand fik en blodprop i hjernestammen for 14 dage siden.. Han er på masser af forskelligt medicin! Atorvastatin Actavis, hjerdryl, ramipril hexal, clopidogrel actavis.. Han er ofte meget svimmel og utilpas! Vil høre om der er andre der har det på samme måde. Vi er jo konstant i alarmberedskab rent psykisk og bange for at det hele skal ske igen!
    Han er ellers kommet sig ret godt. Fra at være følelsesløs i venstreside og ikke kunne tale til at kunne fungere næsten normalt.
    Han bliver hurtig træt og syntes også at venstre sige nogle gange mærkes underligt, tung -ret svært at forklare. ikke ondt men underlig!
    Håber I kan hjælpe lidt..
    Mvh Lisbeth (Steens kone)

  • rasbak

    06. okt. 2012 kl. 19:42 Af rasbak (Patient)

    Hej Steen og Lisbeth.

    Jeg synes ikke der er noget at sige til, at I begge er urolige for det er et chok når man pludselig får en blodprop.

    Nu ved jeg ikke om Steen har haft hjerte/kredsløbsproblemer før og hvor gammel han er - men hvis man ( og her kan jeg kun tale for mig selv...) får en blodprop "som lyn fra en klar himmel" så er det en meget grænseoverskridende oplevelse - med negativt fortegn.

    Medicineringen er hvis "standard-løsningen". Kolesterolsænkende, blodfortyndende, blodtryk og pumpefunktion og den der modvirker nye blodpropper.

    Jeg ved det lyder simpelt, men prøv at få noget ro på hverdagen. Det tager sin tid . Trætheden og utilpasheden er helt normalt. Kroppen skal vænne sig til medicineringen og den psykiske barriere giver også kroppen noget stress der igen giver træthed.

    Steen skal formentlig snakke med en sygeplejerske på jeres hjerteambulatorium. De plejer ( i hvert fald hvor jeg kommer fra ) at være klædt godt på til de spørgsmål man har af både fysisk og psykisk karakter.

    Ellers er der bare at bruge debatten her. Vi andre er i samme situation og jeg tror at alle gerne giver ud af deres gode og dårlige erfaringer med både helbredsproblemer, medicinering, gode og dårlige oplevelser med læger osv.osv.

    Hilsen Per

  • Sus lykke

    15. okt. 2012 kl. 21:47 Af Sus lykke (Patient)

    Hej. Jeg vil høre om nogen af jer døjer med jeres fødder efter i har haft en blodprop. Jeg fik en blodprop i hjertet for ca 3 år siden , siden har jeg ikke kunnet gå i flade sko pga at jeg få ondt i mine fødder og lægmuskler. Jeg får hjertemagnyl, Corodil, isodur, selo-zok og simvastatin.

    Hilsen Sus

  • jupiter

    16. okt. 2012 kl. 00:12 Af jupiter (Patient)

    Hej med dig Sus.

    Jo, du kan tro, jeg kender det med smerter i fødder og ben, og jeg kan f.eks. ikke gå med bare fødder eller for den sags skyld lukkede sko, hvor tæerne rammer skosnuderne, så gør det nas, selv om det faktisk føles, som om forfødderne sover. Kramperne i lægmusklerne er også tilstede efter få meters gang.

    Det er også knapt 3 år siden, jeg rendte ind i alt det med hjertet, og det selv om jeg havde fået simvastatiner i mange år forinden grundet små propper på hjernen. Jeg har prøvet at holde med kolesterolmedicinen, men straks ryger mine tal højt op, så jeg har indtil videre valgt at fortsætte med den medicin for kolesterolen, jeg får, nemlig Atorvastatin 80mg (det svarer til Simvastatin 40mg) selv om det jo er almindeligt kendt, at det har mange bivirkninger, bl. a. muskelpåvirkninger m.m.

    Bed din læge om at få taget en blodprøve, der kan vise, om det er medicinen, der påvirker dine muskler og giver dig smerterne.
    Jeg får den samme medicin som dig plus et par midler mere, så det er svært helt nøjagtig at fastslå, hvilket middel der er værst.

    Mange hilsner
    hsl

  • Thomas1

    16. okt. 2012 kl. 14:46 Af Thomas1 (Patient)

    Hej Hsl

    Undrer mig over din kommentar her :

    " Atorvastatin 80mg (det svarer til Simvastatin 40mg)"

    Jeg fik ordineret zarator 80mg i starten, og nu får jeg kopien atorvastin istedet. Den er jo 80mg og ikke 40mg som simvastatin, så hvad drager du din konklusion på at de er ens?
    For mig og se er den ene pille stærkere end den anden!

    vh
    Thomas

  • jupiter

    16. okt. 2012 kl. 18:40 Af jupiter (Patient)

    Hej Thomas

    Ligesom Crestor 10mg svarer til Simvastatin 40mg, har jeg fået at vide af "min" hjertelæge, at det er korrekt, at Atorvastatin 80mg også svarer til 40mg Simvastatin. Grunden til at jeg skulle skifte skyldtes, at når man får Cordan, må det ikke arbejde sammen med mere end 20mg Simvastatin, og det viste sig ikke at kunne holde mit kolesteroltal nede på et acceptabelt niveau. Jeg havde indtil da fået 40mg Simvastatin.

    Jeg har det fra hans egen mund, så sent som tirsdag i sidste uge. Forskellen ligger i, så vidt jeg ved, at der er forskel på indholdsstoffernes styrke. Jeg troede også selv, at de 80mg af det ene middel var dobbelt så meget som af det andet, men jeg tror på "doktormanden".

    Jeg har et eller andet sted læst om at Crestor 10 og Simvastatin 40 var ligeværdige i effekt, men har ikke søgt efter det andet endnu, men du kan jo prøve Thomas, hvis du ikke tror på min forklaring.

    Fortæl mig hvis det er forkert, hvad jeg har skrevet, please.

    vh hsl

  • Thomas1

    16. okt. 2012 kl. 19:02 Af Thomas1 (Patient)

    Hej

    Jeg ved det ikke, var bare nysgerrig. Om det passer eller ej er for min skyld ligemeget, jeg er nede på 3.9 og under grænset for det lede kolesterol også efter at have klokket ind med 9+ i april.
    Men der er måske andre som det kunne være interessant viden for!

    vh
    Thomas

  • Sus lykke

    18. okt. 2012 kl. 21:53 Af Sus lykke (Patient)

    Hej hel.
    Tak for dit svar. Har snakket med lægen og han har sendt mig til røntgen. For derefter at komme til en specialist i fødder, så må jeg se hvad der kommer ud af det.

    Vh
    Sus lykke

  • jupiter

    19. okt. 2012 kl. 19:07 Af jupiter (Patient)

    Hej Sus.

    Det lyder godt, at din læge vil have det nærmere undersøgt. Jeg håber, du vil fortælle resultatet, når det engang foreligger. Det kan være, jeg også kan bruge det til noget, hvem ved?

    Vh hsl

  • Sus lykke

    19. okt. 2012 kl. 20:28 Af Sus lykke (Patient)

    Hej hsl

    Du skal nok hører fra mig når jeg ved noget mere. Især hvis det kan gavne i andre.

    Vh Sus lykke

  • inge marie

    21. okt. 2012 kl. 18:41 Af inge marie (Patient)

    jeg er en dame på 67 år der har fået forhøjt blodtryk for ca et år siden jeg har også hjerteflimmer og får maravan men jeg har desværre svært ved blodtrykspiller jeg har fået rigtig mange forskellige piller men alle har givet mig bivirkninger i for af svimmelhed og ondt i mine muskler fortiden får jeg corodil men de giver mig også svimmelhed og kvalme og har også ondt i musklerne så jeg har svært at komme på gaden hver dag der findes ikke flere muligheder siger min læge jeg er blevet indstillet til kartelogerne men der er lang vente tid er der andre der har det på samme måde hej fra inge

  • Birgitta

    26. jun. 2013 kl. 10:09 Af Birgitta

    Hej ville lige høre om nogle ting. Jeg er kvinde 51 år fik en blodprop i hjertet den 6/6 -2013 med efterfølgende indsættelse af 3 stents. Får Astorvastation 40 mg, efient, hjertemagnyl 75 mg, synes at jeg har nogle bivirkninger som er forfærdelige. Har hver dag sugen i maven og kvalme har ikke lyst til mad, får svedudbrud både nat og dag , samt hjertebanken. Nu har jeg også ondt i venstre skulder og ondt oppe i mine ører, og så bliver man bange. Samtidig er jeg frygtelig træt samt har sitren i kroppen. Er der nogen derude som har haft det lige som mig, jeg har svært ved at komme videre. Ved godt at det ikke er så længe siden at jeg har haft min blodprop, men alligevel. Synes at jeg er hårdt ramt også psykisk. Håber at høre fra nogle.
    vh Birgitta

  • rasbak

    26. jun. 2013 kl. 10:48 Af rasbak (Patient)

    Kære Birgitta.
    Det er helt normalt at man får nogle få bivirkninger af blodtryks- og kolesterolmedicin.
    Der findes gudskelov mange mærker på markedet og nogen gange kan man - med lægens hjælp - ramme et alternativt mærke som man bedre kan tåle, så hvis dine bivirkninger ikke bliver bedre i løbet af kort tid, så skal du opsøge læge.
    Trætheden og "det psykiske" er også helt efter bogen. Det tager tid at komme sig både fysisk og psykisk.

    Der er i øvrigt en gruppe på facebook der hedder HJERTESVIGT, hvor der debateres livligt og hvor man altid kan regne med lidt moralsk opbakning og psykisk støtte. Den gruppe kan jeg kraftigt anbefale dig at melde dig til - uanset om du har fået konstateret hjertesvigt eller ej ...

    Hvis du smider en mailadresse her kan jeg sende dig et link (tilmelding) til gruppen. Det er naturligvis helt gratis.
    Mvh Per Rasmussen.

Deltag i debatten:

Vedhæft et billede

Felter markeret med * skal udfyldes.

Til top


Besøg Hjerteforeningen på hjerteforeningen.dk