Hjertedebat.dk

Glemt kodeord?

Medicin og bivirkninger Et svigt i statistikken et eller andet sted.

  • Gunhild Gustafsen

    09. feb. 2011 kl. 15:46 Af Gunhild Gustafsen

    Jeg har lige modtaget Hjertenyt - og læst bagsiden! - vedr. statinbehandling. Jeg har i halvandet år været mere eller mindre invalideret, som følge af denne behandling. Fik diagnosen RLS (blev behandlet med Altheimer medicin) kunne ikke holde ud at gå ret langt, højst 5oo m mod op til 8 km. dagligt førhen. Fik styr på RLS men ikke på smerter og kraper i benene. Jeg fortalte flere bekendte, både en læge og flere sygeplejersker om mine symptomer. Deres reaktion var et spørgsmål: "Tager do kolesterolsænkende medicin - ex simvastetin? - Mit svar: Ja. Efter gentagne henvendelser til egen læge blev for ffffem måneder siden enig om at jeg stopper med pillerne i tre måneder. Mit kolesterol steg, men vi blev eninge om fortsætte indtil slutningen af denne måned. Jeg FORETRÆKKER AT LEVE KORTERE MED EN GOD LIVSKVALITET fremfor et længere liv plaget af smerter og ringe mobilitet!!! Der gik 14 dage til tre uger, hvor jeg fik det bedre og bedre, - idag går jeg dagligt en til to timer uden smerter og RLS er forsvundet som dug for solen. Desuden sover jeg som en baby om natten.

    Hører jeg til de 5% med bivirkninger??? Ud af de mennesker jeg kender der har fået statiner har ca. 6o% haft lignende bivirkninger indtil de stoppede behandlingen. Skulle denne iagttagelse være tilfældig, landsdelsbestemt eller dårlig kommunikation mellem de lokale læger og patienterne eller err indberetningerne ikke endt det rette sted eller er de overhovedet virebragt ???

    Venlig hilsen
    Gunhild Gustafsen

  • miesofie

    10. feb. 2011 kl. 17:12 Af miesofie

    Jeg har længe haft lyst til at deltage i debatten om bivirkninger ved netop simvastetin. Og nu skal det være. Jeg har i flere år taget denne kolesterolnedsættende medicin. Jeg fik det dårligere og dårligere med muskel- og ledsmerter i nakken og håndled. Og så fik jeg konstateret slidgigt. Lægen troede ikke rigtig på mig og sagde at efter mange år ved en pc kunne man få slidgigt i nakken. Så besluttede jeg at stoppe med simvastetin, selvom det ikke var særlig klogt, da jeg er hjerteopereret og kolesteroltalet er for højt. Efter en uge uden medicinen kunne jeg både cykle og køre bil igen (kunne dreje hovedet) og arbejde på pc'en uden smerter i håndledene. Jeg blev dog lidt betænkelig, da kolesteroltallet steg på trods af gymnastik, yoga, cykling og sunde kostvaner. Så nu tager jeg Crestor på 2. måned. Der har ikke været bivirkninger og jeg håber de er bedre. For hvis det er sådan, at man får, hvad man betaler for (!) - så burde det være verdens bedste kolesterolnedsættende medicin.
    Men simvastetin! de skulle fjernes fra markedet. Jeg har ikke, siden jeg begyndte at følge debatte om netop disse, hørt noget godt.

    Venlig hilsen
    Lene Nissen

  • Jan Mallan

    10. feb. 2011 kl. 17:48 Af Jan Mallan

    Jeg har tidligere brugt noget der heder simvastatin i nogle år mod for højed kolesterol ( total 5,7). Jeg holdte op med at tage simvastatin fordi det ødelag for meget af min dagligdag og nat på grund af stærke kramper i benene og ryggen mange gange i døgnet. Efter 4 år er kolesterol tal steget til omkring de 7 og jeg har det udmærket uden kramper. Kramperne forsvandt efter få uger.
    Den i min omgangskreds og familie der bruger simvastatin har alle besvær med kramper og hvor jeg fortælle om min erfaring med simvastatin og anbefale dem at finde et alternativ for simvastatin eller holde op med at bruge preperatet.

  • Leo Mortensen

    10. feb. 2011 kl. 18:31 Af Leo Mortensen

    Har taget simvastatin i 6 år. 40 mg. daglig. Har aldrig haft problemer med muskulatur eller bevægelser som beskrevet i de tidligere indlæg. Er 65 år og by-pass opereret for 6 år siden. Dyrker motion jævnligt (hver anden dag løb 5 km). Dette tror jeg sammen med gymnastik eller svømning kan afhjælpe de beskrevne symptomer. Jeg kan kun anbefale, at man drøfter eventuelle bivirkninger fra simvastitinbehandlingen med egen læge.

  • Billedgalleri

    11. feb. 2011 kl. 08:47 Af Billedgalleri (Patient)

    Drøfte bivirkninger med egen læge. ? mange læger tror jo ikke på bivirkninger eller også mener de ikke det er særlig slemt.

    Jeg har valgt af egen fri vilje ikke at tage kolesterolmedicin. Jeg kan IKKE leve med de bivirkninger.

  • Billedgalleri

    11. feb. 2011 kl. 08:53 Af Billedgalleri (Patient)

    Jan Mallan

    Et alternativ kunne være guarmin. Mit kolesterol er lidt over 6, jeg ville gerne have det ned på 5, så jeg vil prøve dette middel, som jeg er blevet anbefalet.

  • 18. feb. 2011 kl. 16:04 Af Anonym610

    Der er åbenbart to lejre, dem er tåler og ikke mærker noget til dem og den anden, der er stærkt generet.
    Ingen i min nærhed har gener - det er alle meget aktive mennesker.
    Jeg har heller ikke selv gener af ovennævnte art - men jeg får halsbrand og sur mave af visse kopiversioner
    Jeg undrer mig hvorfor, at der er så stor forskel, hvad der spiller ind - alder? Om man træner dagligt den berømte halve time eller mere? Om man er flink til at holde diæten?
    Hvis det er sådan, er det ikke godt, fordi ikke alle evner og har kræfter/tid/lyst/muligheder til at ændre livsstil, kostomlægge og får netop det præparat af samme grund.
    .

  • B.K.

    18. mar. 2011 kl. 10:15 Af B.K.

    Jeg er tidligere bruger af Simvastetin, efter et stykke tid følte jeg en slags følelsesløshed fra mine knæ til ankel, men nappede jeg i benet, kunne jeg godt mærke det - efter en pause kom førligheden tilbage -(vel bevis nok) - et andet vastetinprodukt gav den samme følelsessvaghed tilbage.
    Det viste sig nu, at en miniskjoldbruskkirtel var årsag til svagheden i benene.
    Kan man skønne, at det er miniskjoldbruskkirtelen, der bliver påvirket af
    vastetinen?
    Jeg fik fjernet den pågældende miniskjoldbruskkirtel og er for 14 dage siden begyndt med Ezetrol.
    B.K.

  • MP

    29. mar. 2011 kl. 19:43 Af MP (Pårørende)

    Jeg arbejder til daglig med personer som får eller får ordineret simvastatin. Det er f.eks det standardpræparat mod kolesterol, som mange sygehuse i Region Midt kan anvende. Det er også relativt billigt. Men der er ingen tvivl om at nogen har bivirkninger af det. Det forekommer i alle egne af landet og i verden.
    Nogle har gavn af at bruge et andet statin (feks. Crestor), som af en eller anden grund går bedre - hos nogle men ikke alle.
    Man skal behandle ca. 17 personer med kolesterolsænkende medicin for at undgå at en af dem får blodprop.
    Ezetrol er en anden type præparat, men også med andre bivirkninger.

    Der er stor forskel på de medfødte anlæg om kolesterolsammensætningen i kroppen er hensigtsmæssig eller ringe. Man skal have kolesterol, som er basis for mange hormoner, transportstoffer og andet i kroppen. Ca. halvdelen af det kolesterol som er tilstede i blodet er påvirkeligt af kost og livsstil.
    Held og lykke og husk at der er meget andet end kolesterol som er vigtigt for at holde sig sund. MP

  • 22. nov. 2011 kl. 15:41 Af Anonym1357

    Her er en liste over potentielle bivirkninger forbundet med forskellige typer af kolesterolsænkende medicin:
    http://www.sundhedslex.dk/kolesterolsaenkende-medicin-bivirkninger.htm

    Håber, at I kan bruge listen til noget :-)

Deltag i debatten:

Vedhæft et billede

Felter markeret med * skal udfyldes.

Til top


Besøg Hjerteforeningen på hjerteforeningen.dk